مصاحبه با ارجان محمد توحیدی

۳,۴۳۰ بازديد
 
آرجان محمدآقا توحیدی:حرف اول و آخر را در بحث فنی موی‌تای من می‌زنم
 
آرجان محمدآقا توحیدی، نامی آشنا در ورزش‌های رزمی کشورمان است.
بنیانگذار موآی‌ تای و کیک‌بوکسینگ، کسی که 43 سال از عمر 53 ساله خود را صرف فعالیت در ورزش‌های رزمی کرده است. با این حال هنوز پابه پای جوانترها تمرین می‌کند و از نشاط خاصی برخوردار است. حتی پایش هم بیافتد، بقیه را به مبارزه دعوت می‌کند. او بعد از مدت‌ها کناره گیری دوباره همکاری خود را با انجمن موی‌تای آغاز کرده است.

آقای خاص ورزشهای رزمی ایران میهمان هفته نامه نیرو بود تا از اهداف و دغدغه‌های خود برای موفقیت و پیشرفت موی‌تای بگوید. ما نیز فرصت را مغتنم شمرده و از هر دری با او به گفت‌وگو نشستیم.
اینک این شما و این ماحصل مصاحبه خبرنگار "نیرو" با پایه‌گذار موآی تای و کیک‌بوکسینگ در ایران:
نیرو: مدتها بود که از موآی تای دور بودید.
توحیدی: به خاطر برخی مسایل صلاح دیدم که از دور نظاره‌گر فعالیت‌های انجمن باشم.
نیرو: چطور شد که دوباره همکاری خود را با این انجمن از سرگرفتید؟
توحیدی: بخاطر اصلاح سیاست‌های ریاست انجمن بود که مشتاق شدم دوباره با موی‌تای همکاری کنم.
نیرو: دغدغه اصلی شما در موآی تای چیست؟
توحیدی: مسایل فنی، چیزی اکنون در آن با ضعف روبرو هستیم.
نیرو: اما ما در موآی تای آدم‌های فنی کم نداریم.
توحیدی: نمی‌گویم موی‌تای‌کار خوب نداریم. اما کافی نیست. باید به جایگاهی برسیم که از نظر فنی حرف اول را در دنیا بزنیم و اگر مدیریت فنی دست من باشد، حتماً این کار را خواهم کرد.
نیرو: پس با این حساب انتقاد شما به عملکرد مربیان موی‌تای در کشور است؟

ادامه مطلب را مشاهده فرمائید ...
ت

وحيدي: بله، ما سيستم يکپارچه‌اي در کل کشور نداريم. فقط آنهايي که در اردو زير نظر مربيان تيم ملي آموزش مي‌بينند، آماده گرفتن فنون موآي‌تاي هستند، وگرنه خيلي‌ها هستند که هنوز فرق موآي تاي و کيک‌بوکسينگ را نمي‌دانند. هنوز نمي‌دانند براي اجراي راحت فنون گردن‌گيري و آرنج و زانو بايد به اندازه يک دست از حريف خود فاصله بگيرند.
اين زشت است که خود را موي‌تاي کار بنامي، آن وقت در رينگ مسابقه، کيک بوکسينگ نمايش بدهي.
مبارزه در کيک بوکس يك جور است و در موي‌تاي جورديگر، اين بد است که ما هنوز نمي‌توانيم درست دفاع کنيم. در مسابقات خارجي داوران براي دفاع کردن هم امتياز در نظر مي‌گيرند، چرا خيلي از مربيان ما اين‌ها را به شاگردانشان ياد نمي‌دهند؟ معلوم است چون بلد نيستند و ناراحتي و دغدغه من هم به همين خاطر است.
نيرو: فکر مي‌کنيد اين ضعف چگونه برطرف مي‌شود؟
توحيدي: در جلسه روز يکشنبه با آقاي جواد نصيري رئيس انجمن، کلي راجع به اين موضوع بحث کرديم و قرار شد به منظور يکسان سازي آموزش در کل کشور، کورس‌هايي برگزار کنيم که همه مربيان موظف به شرکت در آنها هستند. هر کسي هم نيايد، نمره منفي برايش منظور مي‌شود. آقاي محمد جلالي مسوول پرتلاش کميته آموزش و محمد پاشايي مسوول استانها به جد پيگير هستند تا اين طرح به موقع و در کل کشور اجرا شود. علاوه بر اين براي ارتقاء درجه نيز قوانين جديدي به تصويب رسيد.
نيرو: اين قوانين چه بود؟
توحيدي: مربياني که مي‌خواهند از درجه 3 به 2 ارتقاء يابند، حتماً بايد شاگرد قهرمان کشور داشته باشند. آنهايي هم که مي‌خواهند مربيگري درجه يک کسب کنند، بايد شاگردي تربيت کرده باشند که قهرماني جهان را در کارنامه خود داشته باشد.
نيرو: به بحث تيم‌هاي ملي بپردازيم. شما علاوه بر رياست کميته فني، مدير فني تيم‌هاي ملي نيز هستيد. آيا برنامه خاصي براي ملي پوشان در نظر گرفته‌ايد؟ توحيدي: بله، من پايه‌گذار اين ورزرش هستم و حرف اول و آخر را در بحث فني موي‌تاي مي‌زنم، همه ملي پوشان در طول اردوها بايد با نظارت من تکنيک‌هاي خود را اصلاح کنند. با هيچ کس هم تعارف ندارم. موي‌تاي رقابتهاي مهمي چون ايندورگيمز را در پيش دارد و به همين خاطر بايد بهترين نفرات راهي اين بازيها شوند. ما که نمي‌خواهيم سياهي لشکر دنبال خود راه بياندازيم.
نيرو: آيا اين اقدام شما خللي در کار سرمربي تيم ملي وارد نمي‌کند؟
توحيدي: من مديريت فني را عهده‌دارم، پس اين وظيفه‌ام است که تيم ملي را به شکل واقعي و استاندارد موي‌تاي آماده کنم. همه مربيان هم ملزم به هماهنگي با برنامه‌هاي من هستند.
نيرو: در بازيهاي ايندورگيمز ماکائو، شما سرمربي تيم اعزامي موي‌تاي کشورمان بوديد، نتايج خوبي هم کسب کرديد. براي اين دوره چند مدال پيش‌بيني مي‌کنيد؟
توحيدي: عملکرد موي‌تاي در آن بازيها درخشان بود. 3 مدال طلا، نقره و برنز، نتيجه‌اي بود که رتبه ورزش ايران را از سيزدهم به نهم ارتقاء داد. اگر چه معتقدم يک مدال طلاي ما در آن بازيها به خاطر ناداوري به نقره تبديل شد. هدف ما در اين دوره نيز تکرار همين تعداد مدال است. البته اميدوارم در کره تعداد مدال طلاي ما به عدد 2 برسد.
نيرو: به ناداوري اشاره کرديد. وضعيت داوري در موي تاي ايران اکنون چگونه است؟
توحيدي: خيلي ضعيف، جاي تأسف دارد، ولي بايد گفت. بيشتر داوران ما حتي يک بار هم روي رينگ مسابقه نداده‌اند. يک داور خوب بايد اول مبارز خوبي باشد. داوري که حتي يکبار هم روي رينگ مشت نخورده، چگونه مي‌تواند درست و عادلانه قضاوت کند؟ با اين وضعيت، نتيجه‌اش همين مي‌شود که در مسابقه، حق قهرمان ملي ما به همين راحتي پايمال مي‌شود و کسي هم گردن نمي‌گيرد. اما مطمئن باشيد با آمدن من، از اين پس شرايط فرق خواهد کرد. به اين عده از داوران توصيه مي‌کنم که بروند و يکي دو سال خوب تمرين کنند و مسابقه بدهند، بعد به فکر داوري بيافتند. غير از اين هم باشد، عذرشان را مي‌خواهيم.
نيرو: امسال سال پرکاري براي شماست. علاوه بر سمت‌هاي خود در انجمن، مسئوليت موي‌تاي البرز را هم به عهده گرفته‌ايد.
توحيدي: البرز، استان قهرمان خيزي است. در ورزشهاي رزمي به ويژه موي‌تاي از پتانسيل بالايي برخوردار است جوانان مستعد و جسوري هم دارد. اما تاکنون از تمام ظرفيت آن استفاده نشده، مي‌خواهم چهره‌هاي مستعد را شناسايي و آماده کنم تا تيمي قدرتمندتر از گذشته تشکيل دهيم. استان البرز شايستگي رسيدن به جايگاه بالاتر از اين را دارد.
نيرو: حرف خاصي اگر مانده بفرماييد؟
توحيدي: خوشحالم از اينکه دوباره شرايطي مهيا شد که بتوانم با انجمن موي‌تاي همکاري کنم.
جا دارد از آقاي جواد نصيري رييس پرتلاش اين مجموعه تشکر ويژه‌اي داشته باشم. ايشان زحمات و تلاشهاي بسياري در راه رشد و پيشرفت موي‌تاي کشيده که شايسته تقدير است. به جرأت مي‌گويم که اگر ايشان نبود، هيچ گاه موي‌تاي به جايگاه رفيعي که اکنون در اختيار دارد، نمي‌رسيد. اميدوارم در کنار هم بتوانيم خدمتي ماندگار به ورزش ايران کنيم.

۱۴۰ ۱۳۵
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.